Saturday 6 June 2015

4 Hari 3 Malam Dari Kota Kinabalu ke Ranau- Part 1

Assalammualaikum w.b.t

3/6/2015 

Seminggu yang lepas, aku dapat khabar dari mama yang Mak Long aku dah meninggal. Seingat aku, arwah memang seorang yang menjaga kesihatan dan cergas. Selama 22 tahun aku hidup baru 3 kali aku jumpa arwah. Pak Long sekeluarga memang menetap di Putatan, Sabah dan kami kerabat yang lain memang asal semenanjung. Alang-alang aku tengah cuti seminggu and adik aku tengah cuti sekolah, tetiba mama ajak jenguk keluarga pak long di sana. Kami bertolak pada hari Rabu 3/6/2015 dan balik hari ni, Sabtu 6/6/2015.

First time jumpa keluarga Pak Long masa umur aku 4-5 tahun, 18 tahun yang lalu. Baba, Mama, abang dan aku, turun ke Miri-Labuan- Kota Kinabalu. Apa yang aku ingat kejadian 18 tahun yang lalu ialah, pengalaman menaiki pesawat ringan yang kecik, naik feri/bot di Labuan then aku mabuk laut muntah dalam bekas kotak Popcorn, menginap di rumah Pak Long yang belakang rumahnya adalah laut! Anak perempuan pak long dukung aku dekat belakang semata-mata nak pergi kedai depan rumah yang aku ingat ada banyak balang kaca besar mengandungi apa ntoh then mandi pantai dengan anak pak long yang seramai 8 orang  then kaki aku tertoreh terumbu karang. Auuchhh sakit gila wa cakap sama lu tambah pedih lagi bila kena air masin. Sepanjang aku membesar, ada la jugak anak pak long yang study di semenanjung tinggal dengan keluarga aku walaupun sekejap. Serious, aku ingat-ingat lupa pasal benda ni.

Kami turun ke Sabah bersama 2 keluarga yang lain, Pak We(pak cik ketiga) & Mak We dan Cik Wee(mak cik ke 6) & Naqib. Naik Mas Airline sebab time tu harga nya murah dari Air Asia. Sesampai di KKIA, Kak Yin, Abang Eeit, Kak Yin dan Abang Ipin(anak2 pak long) jemput kitorang dan terus ke rumah Pak Long. Rumah yang aku datang 18 tahun lalu sudah banyak berubah. Dulu tak banyak rumah di sekitarnya tapi sekarang sudah banyak. Dulu belakang rumah tu adalah laut tapi sekarang air dah surut so ade penempatan rumah lain di belakang rumah tu. Sampai je sana, anak pak long yang lain sambut, Abang Iju dan Memo plus Pak Long. Duduk berborak, minum2 then kami solat jemaah di Surau berdekatan then terus ke kubur Mak Long. Nak tahlil di situ tapi cuaca terik sangat sampai ada pokok yang terbakar. Kami terus ke bandar untuk makan tengah hari di Restoran Sri Keningau( restoran kenalan family kami). Mama belanja semua orang, mula2 aku ingat anak pak long ni sombong sebab tidak pernah nak turun semenanjung tapi aku silap menilai. Mula-mula tu janggal la antara kami cousin2 yang tak pernah berjumpa ni tapi lama-lama, bila aku rajin bertanya itu ini, diorang okay saja.

Lepas lunch, Kak yin terus bawa kami ke homestay. Ya Allah, rumah tu cantik tapi lokasi dia betul2 bawah laluan kapal terbang landing kau! Selang 5 minit ade jer kapal atas kepala kau. Kapal Air Asia la paling kuat bunyi nya. Tapi, bukan tugas aku nak jadi jakun tengok kapal terbang landing memanjang! Malam tu kami buat tahlil untuk arwah dekat homestay kitorang je. Most of anak2 pak long ada bersama family kecik masing2. Tak sangka aku, Memo yang muda setahun dari aku dah bertunang, cantik pulak tu tunang dia tu. Wife abang Eeit masak nasi ayam Hainan, wa cakap sama lu memang terbaik, nyaman! Kalah semua nasi ayam hainan yang pernah aku rasa di semenanjung. Antara kami cousins2 memang janggal nak bercakap tapi diorang okay je dengan kaum mak2 bapak2. 

Then tido la apa lagi. Qada' tido sebab flight pagi tadi pukul 6 pagi!


No comments:

Post a Comment